سایت تخم مرغی

سایت تخم مرغی

سایت تخم مرغی

سایت تخم مرغی

مری بارت

مری بارت

مری بارت,مری بارت چیست؟,علائم مری بارت,مری بارتون,مری بارت یعنی چه,مری بارت خفیف,مری بارت چه بیماری است,مری بارت ویکیپدیا,درمان مری بارت,بیماری مری بارت,بیماری مری بارت چیست,علایم مری بارت چیست,علائم مری بارت,علایم مری بارت,علائم بیماری مری بارت,رمان مری بارتون,درمان مری بارت,درمان گیاهی مری بارت,راه درمان مری بارت,درمان بیماری مری بارت,درمان قطعی مری بارت,درمان خانگی مری بارت,بیماری مری بارت,علایم بیماری مری بارت

مری بارت

در این مطلب از سایت جسارت به بیماری مری بارت در قسمت پزشکی می پردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد

مری بارت

به گزارش جسارت معده اسیدی تولید می کند که غذا ار هضم کند، اما از اسیدی هم که تولید می کند محافظت می شود. با بیماری برگشت اسید به مری ، محتوای معده به مری جریان دارد. به این رفلاکس می گویند. بیشتر افراد مبتلا به رفلاکس اسید بارت مری ندارند. اما در بیمارانی با رفلاکس زیاد اسید، سلول های نرمال در مری می توانند نهایتا با سلول هایی جایگزین شوند که مشابه سلول هایی در روده هستند تا مری بارت شوند.بارت مری مشکل جدی GERD است که همان بیماری برگشت اسید به مری است. در بارت مری، پوشش معمولی مری به غشایی تغییر می کند که شبیه پوشش روده است. حدود ۱۰ درصد از افرادی که نشانه های مزمن بیماری برگشت اسید به مری را دارند بارت مری دارند.بارت مری نشانه ی خاصی ندارد، اگرچه بیمارانی با بارت مری ممکن است نشانه هایی مرتبط با بیماری برگشت اسید به مری داشته باشند. با این حال این خطر ایجاد آدنوکارسینوم مری مری را افزایش می دهد، که یک سرطان جدی و فوق العاده کشنده ی مری است. اگرچه خطر این سرطان در افرادی با بارت مری بالاتر است، این بیماری خیلی نادر است. کمتر از یک درصد افراد مبتلا به بارت مری به این سرطان خاص دچار می شوند. با این حال، اگر بارت مری در شما تشخیص داده شده است، باید از مری خود معاینات مرتب به عمل اورید. با معاینات مرتب، می تواند سلول های پیش سرطانی یا سرطانی اولیه را قبل از اینکه گسترش یابند و زمانی که درمان راحت تر است، به موقع تشخیص دهد.

مری بارت چیست؟

مری بارت بیماری است که در آن پوشش طبیعی لوله اتصال دهنده دهان به معده (مری) با بافت های مختلف جایگزین می شود. این بافت جایگزین، شبیه به بافتی است که در روده وجود دارد. جایگزینی بافت مری، متاپلازی روده نیز نامیده می شود.در واقع مری بارت، به معنی تغییر بافت قسمت انتهایی مری یا همان متاپلازی، از اپیتلیوم سنگفرشی به مخاط گوارشی می‌ باشد. مخاط گوارشی دارای سلول های جامی شکل هستند.علت این بیماری نادر به طور کامل شناخته نشده است و تنها حدود ۱٫۶ تا ۳ درصد از افراد به این بیماری مبتلا هستند. افراد مبتلا به مری بارت با افزایش خطر ابتلا به آدنوکارسینوم مری رو به رو هستند. آدونوکارسینوم یک شکل نادر از سرطان مری است.بر اساس گزارش موسسه ملی دیابت و دستگاه گوارش و بیماری کلیه (NIDDK)، این سرطان در هر سال بر روی ۰٫۵ درصد از افراد مبتلا مری بارت تاثیر می گذارد.مری بارت اغلب در افراد که به بیماری ریفلاکس (GERD) در دراز مدت مبتلا هستند، دیده می شود. GERD بیماری است که در آن اسید معده از معده خارج شده و وارد مری می شود. این بیماری موجب ایجاد درد در مری می شود. در ادامه این مطلب سایت جسارت قصد داریم تا با معرفی علل، علائم، درمان و پیشگیری از مری بارت این بیماری را به شما معرفی کنیم.

علائم مری بارت

مری یک لوله عضلانی است که  غذا را از دهان به معده  می برد.مری بارت یک بیماری است که هنگامی رخ میدهد که سلول ها  در لایه خارجی مری آسیب دیده است، معمولا به دلیل قرار گرفتن در معرض اسید  معده است. این می تواند در اثر عارضه قبلی ریفلاکس معده به مری اتفاق  افتد. سلول های غیر طبیعی ناشی از مری بارت می تواند در برخی از موارد سرطانی شوند، هر چند این  مورد کم است.مری بارت به معنی تبدیل مخاط سنگفرشی مری به مخاط استوانه ای معده و روده می باشد. در این حالت سلول های پوششی ستونی (columnar) شبیه به مخاط روده (سلول های حامی و سلول های پنت (Peneth cells) جایگزین اپی تلیوم طبیعی مری می شوند.علت آن قرار گرفتن مری در برابر اسید معده در سال های طولانی مدت است و در ۱۵-۵ درصد بیمارانی که به دلیل علائم مزمن ریفلاکس تحت اندوسکوپی قرار می گیرند دیده می شود.تغییرات بارت ممکن است محدود به ناحیه پیوستگاه معدی-مری باشد، یا حتی چند سانتی متر جلوتر کشیده شود.

مری بارتون

بعد از چند سال که مری به طور دایم با اسید معده در تماس باشد، به تدریج تغییراتی در مری ایجاد میشود که دیواره آن را شبیه معده می‌سازد (با مخاط محافظ آن). این وضعیت را اصطلاحاً مری بارت (Barrett) می‌نامند زیرا اولین بار، دکتری به نام بارت آن را کشف نمود. در بسیاری از موراد، این تغییر باعث هیچگونه مشکلی نمیشود اما مشخص شده است که مری بارت می‌تواند باعث سرطان مری شود به همین دلیل، اگر شما دچار مری بارت شدیدی می‌باشید، باید هر چند وقت یکبار از نظر بروز سرطان مری تحت معاینه و بررسی قرار بگیرید. بیماری ریفلاکس معدی- مری (Gastroesphageal Reflux Disease,GERD)اختلال شایع گوارشی وابسته به اسید می باشد که با طیف وسیعی از علایم همراهی دارد. متداولترین علامت بیماری سوزش سردل و برگشت اسید است. ریفلاکس گاستروازوفاژیال به صورت بازگشت (عقب گرد) محتویات اسیدی معده به مری تعریف می شود. برگشت اسید در نتیجه شل شدن موقتی اسفنکتر تحتانی مری (LES) رخ می دهد. زمانی که LES شل می شود، مری در تماس با مقادیر کم محتویات اسیدی معده قرار می گیرد. این پدیده فیزیولوژیک چندین بار در طول روز در افراد نرمال اتفاق می افتد. مکانیسم های محافظتی نظیر حرکات دودی مری و بزاق از بی کربنات pH اسیدی را سریع به میزان نرمال بر می گرداند. GERD زمانی صورت می گیرد که برگشت اسید منجر به پیدایش علایم، آسیب مخاطی یا هر دو شود. آسیب مری در اثر تماس مداوم مخاط با اسید معده ایجاد می شود و التهاب را در پی دارد که به سمت زخم پیش می رود (ازوفاژیت اروزیو)

مری بارت یعنی چه

بعد از چند سال که مری به طور دایم با اسید معده در تماس باشد، به تدریج تغییراتی در مری ایجاد میشود که دیواره آن را شبیه معده می‌سازد (با مخاط محافظ آن). این وضعیت را اصطلاحاً مری بارت (Barrett) می‌نامند زیرا اولین بار، دکتری به نام بارت آن را کشف نمود.در بسیاری از موراد، این تغییر باعث هیچگونه مشکلی نمیشود اما مشخص شده است که مری بارت می‌تواند باعث سرطان مری شود به همین دلیل، اگر شما دچار مری بارت شدیدی می‌باشید، باید هر چند وقت یکبار از نظر بروز سرطان مری تحت معاینه و بررسی قرار بگیرید.این بیماری در افرادی که دچار ریفلاکس یا ترش کردن غذا هستند، دیده می شود. در بیماری ریفلاکس، اسید معده به مری بر می گردد و فرد اصطلاحا غذا را ترش می کند.برگشت طولانی مدت اسید معده به مری باعث می شود دیواره انتهای مری شبیه بافت معده شود؛ یعنی بعد از چند سال که مری به طور دایم با اسید معده در تماس باشد، به تدریج تغییراتی در مری ایجاد می شود که دیواره آن را شبیه معده می سازد. 

مری بارت خفیف

به گزارش سایت جسارت،  برگشت طولانی مدت اسید معده به مری باعث می شود دیواره انتهای مری شبیه بافت معده شود؛ یعنی بعد از چند سال که مری به طور دایم با اسید معده در تماس باشد، به تدریج تغییراتی در مری ایجاد می شود که دیواره آن را شبیه معده می سازد. این وضعیت را اصطلاحاً مری بارت می نامند، زیرا اولین بار، پزشکی به نام بارت (Barrett) آن را کشف نمود.بارت مری نشانه ی خاصی ندارد، اگرچه بیمارانی با بارت مری ممکن است نشانه هایی مرتبط با بیماری برگشت اسید به مری داشته باشند. با این حال این خطر ایجاد سرطان مری را افزایش می دهد، که یک سرطان جدی و  فوق العاده کشنده است.

مری بارت چه بیماری است

افراد مبتلا به بیماری برگشت اسید به مری ممکن است نشانه هایی مانند سوزش سردل، حس اروغ ترش و مرطوب و سوزاننده در پشت گلو، سرفه های مزمن، لارنژیت، و تهوع داشته باشند.زمانیکه غذا یا مایع را فرو می برید، به طور خود کار از مری که لوله ای ماهیچه ای و باریک است عبور می کند و از گلو به معده می رود. دریچه ی پایین تر مری، یک حلقه ی ماهیچه در انتهای مری که معده را به مری متصل می کند، محتوای معده را از بالارفتن به مری حفظ می کند.معده اسیدی تولید می کند که غذا ار هضم کند، اما از اسیدی هم که تولید می کند محافظت می شود. با بیماری برگشت اسید به مری ، محتوای معده به مری جریان دارد. به این رفلاکس می گویند.بشتر افراد مبتلا به رفلاکس اسید بارت مری ندارند. اما در بیمارانی با رفلاکس زیاد اسید، سلول های نرمال در مری می توانند نهایتا با سلول هایی جایگزین شوند که مشابه سلول هایی در روده هستند تا مری بارت شوند.

مری بارت ویکیپدیا

همانند بسیاری از بیماری ها و شرایط دیگر، گروه خاصی از افراد وجود دارند که در معرض خطر ابتلا به مری بارت هستند. بر اساس گزارش موسسه ملی دیابت و دستگاه گوارش و بیماری کلیه (NIDDK)، بین ۵ تا ۱۰ درصد افراد مبتلا به GERD به این بیماری مبتلا می شوند.

افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند عبارتند از:

  • افرادی که اضافه وزن دارند و یا چاق هستند.
  • افراد مبتلا به GERD بلند مدت که بیش از ۵ سال است که رفلاکس معده دارند.
  • افراد مبتلا به GERD بالای ۵۰ سال که برای کاهش علائم نیاز به استفاده منظم از دارو دارند.
  • افرادی که زیر سن ۳۰ سال هستند و بیماری رفلاکس اسید معده در آن ها مزمن است.

بر اساس گزارش NIDDK، مردان دو برابر بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می شوند. مردان قفقازی نیز نسبت به سایر مردان بیشتر احتمال ابتلا به مری بارت را دارند.

ضمن این که عوامل متعددی دیگری نیز وجود دارد که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. این عوامل عبارتند از:

  • پس از ابتلا به عفونت ناشی از باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری بدن بیشتر مستعد ابتلا است.
  • استفاده از آسپیرین یا دیگر داروهای ضد التهابی در دراز مدت یکی از عوامل خطر متاپلازی است.
  • رعایت رژیم غذایی که سرشار از میوه، سبزیجات، و برخی از ویتامین ها است.

درمان مری بارت

تشخیص بیماری مری بارت

آندوسکوپی : آندوسکوپی برای تمام بیماران مبتلا به مری بارت توصیه می شود. اگر دیس پلازی در مراحل بالاتر تشخیص داده شود باید برداشتن مری از طریق جراحی را مدنظر قرار داد.

بیماری بارت عارضه‌ای است که در آن سلول‌های پوشش درونی مری صدمه می‌بینند و غیرطبیعی می‌شوند.

این بیماری اغلب ناشی از بازگشت مزمن محتویات اسیدی معده به داخل مری (GERD) یا بیماری ریفلاکس  و یا به علت التهاب مری رخ می‌دهد.

برخی از علائم این بیماری این‌ها هستند:

• سوزش سر دل در شب در حدی که فرد را از خواب بیدار می‌کند.

• استفراغ، گاهی به همراه خون در مواد استفراغی.

• وجود خون در مدفوع.

* اشکال در بلع غذاها.

بیماری مری بارت

علل مری بارت

متخصصین علت دقیق بروز مری بارت را نمی‌دانند، اما معتقدند برخی از عوامل می‌تواند در تشدید یا کاهش احتمال بروز بیماری مری بارت مؤثر باشد. داشتن رفلاکس معده می‌تواند احتمال مبتلا شدن به مری بارت را افزایش دهد.بیماری ریفلاکس (GERD) حالتی است که در ان فرد به‌صورت مزمن دچار برگشت اسید معده می‌شود، بدین معنی که محتویات معده به همراه اسید موجود در آن از معده وارد لوله مری می‌شود. بازگشت اسید معده به مری (Reflux) و تماس آن با مخاط پوششی مری می‌تواند شما را دچار سوزش معده و آسیب‌دیدگی‌های دیواره مری کند. چاقی، بخصوص چاقی شکمی و سیگار کشیدن نیز می‌تواند شانس شما را در ابتلای به مری بارت افزایش دهد. برخی مطالعات نشان می‌دهد که تغییرات ژنتیکی و یا انتقال ژن‌ها از طریق ارث، می‌تواند در مبتلا شدن و یا نشدن شما به بیماری مری بارت مؤثر باشد.اهمیت بالینی متاپلازی بارت، تبدیل آن به سرطان و ایجاد آدنوکارسینوم است. خطر سرطان در مری بارت حدود ۴۰ تا ۱۰۰ برابر جمعیت عادی است.درمان بارت مری هم درمان ضد اسید و هم جراحی فتق هیاتال باعث بازگشت متاپلازی بارت می شود.

بیماری مری بارت چیست

درمان ریفلاکس، همانند درمان سایر بیماریها، ابتدا براساس حذف و از بین بردن علل ایجاد کننده آن اجرا میشود. اهمیت زیادی دارد که نسبت به تغییر و اصلاح کارهایی که در زندگی‌تان انجام می‌هید و باعث بدتر شدن بیماری‌تان میشود اقدام نمایید:

– اگر سیگاری هستید، تصمیم بگیرید که دست از این کار بردارید و این تصمیم را اجراء نمایید. سیگار کشیدن احتمال سوزش سرمعده را افزایش می‌دهد و برای سلامت عمومی شما نیز مضر می‌باشد.

– در صورت لزوم، اقدام به کاهش وزن نمایید سعی کنید که تمرینات ورزشی منظمی انجام دهید و نیز در صورت نیاز، اقدام به تغییر و اصلاح رژیم غذایی‌تان کنید.

– از مصرف مشروبات الکلی پرهیز نمایید.

– از مصرف غذاهایی که به نظر خودتان باعث بدتر شدن وضعیتتان میشود خودداری نمایید. هیچگاه معده خود را پر از غذا نکنید. بلکه به دفعات بیشتر اما هر بار مقدار کمی غذا بخورید، همیشه به حالت نشسته غذا بخورید، به طور آهسته غذا بخورید و غذایتان را خوب بجوید.

– کمربند تنگ یا لباس زیر تنگ نپوشید.

– درست قبل از رفتن به بستر، اقدام به خوردن و یا نوشیدن نکنید.

– سر تخت خود را ۱۵ سانتی‌متر بالاتر قرار دهید به طوریکه به حالت شیب‌دار قرار گرفته و بخوابید. همچنین خوابیدن به سمت چپ ممکن است مفید باشد.

– هیچگاه بلافاصله بعد از خوردن غذا، از کمر خم نشوید و دولا نگردید.

علایم مری بارت چیست

در حال حاضر هیچ‌گونه درمان موثر و تایید شده ای برای معالجه مری بارت وجود ندارد، با این حال در آینده ممکن است لیزردرمانی از طریق یک آندوسکوپ، نقش مهمی در درمان این بیماران داشته باشد. اگرچه خطر این سرطان در افرادی با بارت مری بالاتر است، این بیماری خیلی نادر است. کمتر از یک درصد افراد مبتلا به بیماری بارت مری به این سرطان خاص دچار می شوند. با این حال، اگر بارت مری در شما تشخیص داده شده است، باید از مری خود معاینات مرتب به عمل آورید. با معاینات مرتب، می تواند سلول های پیش سرطانی یا سرطانی اولیه را قبل از اینکه گسترش یابند و زمانی که درمان راحت تر است، به موقع تشخیص دهد.

علائم مری بارت

در صورت مشاهده تغییرات سرطانی، برای جلوگیری از پیشرفت سرطان، باید اقدام به عمل جراحی و برداشتن مری نمود که عمل خیلی سنگینی می باشد.بر اساس این که چه مقداری از مری باید با عمل جراحی برداشته شود، ممکن است لازم شود که معده به سمت بالا کشیده شود و یا اینکه به جای مری، یک قسمت از روده بزرگ قرار داده شود.خود مری بارت باعث بروز علایمی نمی شود، اما اگر تشخیص داده شود که شما دچار مری بارت هستید، درمان طولانی مدت با داروهای مهارکننده پمپ پروتون (مثل اومپرازول) برای علایم شدید ریفلاکس ممکن است لازم باشد.

درمان خانگی مری بارت

زمانیکه غذا یا مایع را فرو می برید، به طور خود کار از مری که لوله ای ماهیچه ای و باریک است عبور می کند و از گلو به معده می رود. دریچه ی پایین تر مری، یک حلقه ی ماهیچه در انتهای مری که معده را به مری متصل می کند، محتوای معده را از بالارفتن به مری حفظ می کند.معده اسیدی تولید می کند که غذا ار هضم کند، اما از اسیدی هم که تولید می کند محافظت می شود. با بیماری برگشت اسید به مری ، محتوای معده به مری جریان دارد. به این رفلاکس می گویند. بیشتر افراد مبتلا به رفلاکس اسید بارت مری ندارند. اما در بیمارانی با رفلاکس زیاد اسید، سلول های نرمال در مری می توانند نهایتا با سلول هایی جایگزین شوند که مشابه سلول هایی در روده هستند تا مری بارت شوند.

مری بارت

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.